Featured Posts

  • Prev
  • Next

Egy öngyilkos molekula megállíthatja a reumatoid artritiszt

Posted on : 10-02-2010 | By : Orosz Viktória | In : Belgyógyászat, Rheumatológia

Címkék:

1

A Northwestern Egyetem Feinberg Orvosi Karának kutatói új gyógymódot találtak a reumatoid artritisz megállítására és a károsodás visszafordítására. Egy mesterséges molekulát fejlesztettek, mely képes gátolni a betegséget okozó  hiperaktív immunsejteket.

A molekula, melyet már egereken is teszteltek, az immunrendszer sejtjeinek öngyilkosságát okozza.

„Az új módszer az egerek 75%-ában gátolta a betegség kifejlődést” – számolt be Harris Perlman, egyetemi docens, az Arthritis & Rheumatism című folyóirat februári számában megjelenő tanulmány vezető szerzője. – „Ráadásul toxicitást egyáltalán nem tapasztaltunk.”

Az egészséges immunsejtek a vírusok és baktériumok elleni támadást követően elpusztulnak, azonban reumatoid artritiszben az immunrendszer makrofág nevezetű elemei tovább élnek: szaporodnak a vérben, megtelepednek az izületekben, behatolnak a porcokba és a csontokba. Jelenleg a betegségre nem létezik hatásos, nem toxikus gyógymód.

Perlman felfedezte, hogy a reumatoid artritiszben az immunsejtekben alacsony az öngyilkossági parancsot kiadó Bim molekula szintje. Perlman ennek ellensúlyozására egy BH3 nevezetű szintetikus molekulát fejlesztett, mely egerekben bekerült a makrofágokba, és a kóros működésű sejtek öngyilkosságát okozta. Ráadásul a kezelés lehetővé tette elkezdődött betegség esetén a csont regenerációját is.

Perlman szerint a következő lépés a nanotechnológia lesz, mely egy pontosabb módszer lehet a gyógyszerfejlesztésben.

Post to Twitter Tweet This Post

Nő a vesebetegség kockázata a cukorbetegeknél

Posted on : 06-02-2010 | By : Orosz Viktória | In : Belgyógyászat, Cukorbetegség, Nephrológia

1

nephro„Megnövelik az esélyét a progresszív vesebetegség és veseelégtelenség kialakulásának a csendes agyi infarktus (SCI) jelei a kettes típusú cukorbetegek esetében.” – olvasható a Journal of the American Society Nephrologyban.

„Ha a csendes agyi infarktus végbemegy az agyban, azt is jelenheti, hogy kár keletkezik a vesében is. A jelek azonosítása azonban csökkenti a vesebetegségek kialakulásának kockázatát.”– állítja Takashi Uzu, a japán Shiga Orvosi Egyetem munkatársa.

A vizsgálat során 608, kettes típusú cukorbetegségben szenvedő pácienst vizsgáltak meg. Kezdetben nem tapasztalták senkinél az agyvérzés, vese – vagy szívbetegség tüneteit. A mágneses rezonancia vizsgálat (MRI) során azonban kiderült, hogy 177 betegnél, vagyis a kísérletben résztvevők 29 százalékánál volt tapasztalható az SCI. Az agy finom felületein található károsodást az agyi erek rendellenessége okozza, de ezek sokszor nem elegendőek ahhoz, hogy kiváltsák az agyvérzés tüneteit.

Kiderült a hosszú távú nyomon követés során, hogy a diabéteszes betegnél nagyobb az esély a veseelégtelenség kialakulására. A csendes agyi infarktusos betegeknek 2,5-ször nagyobb a kockázata a halálozásra, illetve arra, hogy a vesebetegség végső stádiumába kerülnek, a vesefunkció csökkenésének esélye pedig ötször magasabb.

Újabb vizsgálatokra van szükség, hogy értékeljék a cukor– és vesebetegség összefüggéseit. „A microalbuminuria, vagyis a kis mennyiségű albumin fehérje a vizeletben a legfontosabb jele a vesebetegség diagnosztizálásának. Azonban a vesefunkció csökken kimutatható microalbuminuria nélkül is a kettes típusú cukorbetegek esetében.” – mondta el Uzu.

„Nagyobb valószínűséggel alakul ki súlyos vesebetegség, függetlenül a microalbuminuriától, azoknál a diabéteszes betegeknél, akiknél észlelhető agyi károsodás az MRI vizsgálatok során.” – mutattak rá a vizsgálatok.

„A SCI és a microalbuminuria kiértékelése hasznos lehet a vesebetegség kockázatának megállapításánál.” Volt némi veszély a betegek kiválasztásánál. Bár a legtöbb beteg esetében kisebb területen volt megfigyelhető az agykárosodás, a vizsgálatok nem zárják ki a nagyobb területű károsodást sem. „Ezért nemcsak a kisebb, hanem a nagyobb véredények is befolyásolhatják a vesebetegség kockázatát a pácienseinknél.” – tette hozzá Uzu.

Post to Twitter Tweet This Post

Az édesített üdítőitalok károsítják a májat

Posted on : 19-08-2009 | By : Orosz Viktória | In : Belgyógyászat, Kutatás, Életmód

Címkék:, , ,

0

Egy új kutatás kongatja a vészharangot, ugyanis hosszabbtávon már napi két doboz szénsavas üdítőital fogyasztása is májkárosodást okoz.

cola2A kutatók, akik alkoholmentes szénsavas szénhidrát-, ill. gyümölcstartalmú italokra fókuszáltak, úgy találták, hogy a cukorral telített italok hasonló hatással bírnak a májra, mint a krónikus alkoholizmus. A szakértők szerint a máj nem képes olyan jelentős mennyiségű cukrot feldolgozni, mint amit ezek az italok tartalmaznak.

A tanulmány kimutatta, hogy azok, akik napi egy liter szénsavas üdítőt, vagy gyümölcslét fogyasztanak, ötszörösére növelik a májzsírosodás kialakulásának kockázatát. Néhány esetben a zsírmájtól szenvedők betegeknél transzplantáció válhat szükségessé.

Az izraeli tudósok eredménye szerint akár már napi két doboz üdítő, pl. kóla, vagy limonádé, növelheti a májkárosodás kialakulását, valamint a cukorbetegség és a szívinfarktus valószínűségét. Dr. Nimer Assy szerint ezen italok hosszútávú fogyasztása májelégtelenséghez vezet, melynek orvosilag csak májátültetéssel oldható meg.

A szénsavas italok és a gyümölcslevek májkárosodásban főként felelőssé tehető alkotórésze a gyümölcscukor (fruktóz), ami a májban halmozódik fel. Assy szerint a fruktóz növeli a zsírmáj kialakulását, ami májzsugorhoz és májrákhoz vezethet.

Post to Twitter Tweet This Post